62ste Haarlemse Muggenronde dag 5, 22-08-2019

62ste Haarlemse Muggenronde dag 5, 22-08-2019

O je, vandaag de rit der ritten van de Haarlemse Muggenronde. De rit waar een ieder toch stiekem tegen op ziet als een berg, langs de zeeweg, door de duinen heuveltje op en heuveltje af. En dan heb ik het nog niet eens over de wind die uit alle richtingen kan komen. Eerst maar naar Kennemerland met de auto. Aangekomen snel de boodschappen lijst weer doornemen en we zien dat er nog minimaal 7 traytjes Cola en Sisi moeten komen en de chocomelk kan ook wat extra gebruiken. Samen met mijn maatje naar de Sligro, of we ook nog even vleeswaren en kaas willen meenemen en Dextro. Natuurlijk geen probleem, hoeveel van alles? Drie pakken vleeswaren en 2 pakken kaas en 240 Dextro. Mooi, een hele bescheiden lijst dit keer, als je terugkijkt naar zaterdag waar drie karren vol dus niet vol genoeg zijn geladen als je kijkt naar de boodschappen. Van de Dextro dus dan maar 5 pakken citroen, twee pakken sinas en 3 pakken classis, er zitten er tenslotte 24 in een doos. En we moesten er 240 hebben dus een rekensom is snel gemaakt dat zijn dus 10 dozen. Alles kon mee in de rode Citroën, geloofde het eerst niet, stelde al voor dat ik zou gaan duwen, was echt niet nodig. Hij is dus groter dan je denkt.

Bij Kennemerland snel de sleutels van de gezellige bus gepakt om deze te openen voor de berg rugtassen. Toen ik links keek zag ik eerst niks, toen keek ik rechts en toen zag ik de routecommissaris in zijn motorpak, nog een motorrijder en motoragenten. Dat beloofd gewoon weer een pracht route te worden. En daar gaan we dan met zijn allen de Koninginnen rit van de Haarlemse Muggenronde, een heel eind fietsen dus. Onderweg nog af en toe een verdwaalde fietsende moeder met dochter die dacht dat zij voorrang hebben op alles en iedereen, maar zich op het laatste moment toch bedacht. Halverwege de Zeeweg met zijn allen stoppen om de Dextro uit te delen, de dozen leken niet leeg te geraken. Snapte er niets van, totdat……… de boodschappen lijst stond 240 Dextro, zou daar dan 240 Dextro snoepjes mee bedoeld worden? Wij hadden nu 240 rollen gekocht samen zijn dat dus 2400 Dextro snoepjes. Iedere ploegleider krijgt 1 rol en we hebben 17 ploegen, reken maar uit! Gelukkig staat er op de dozen dat de snoepjes tot september 2020 houdbaar zijn, voor volgend jaar hoeven wie die niet meer in te slaan. Motor agenten en motor begeleiders ook een rol gegeven, kan nu makkelijk. Na korte stop weer verder via de zeeweg. Motoragenten met zwaailicht blokkeert de tweede rijbaan waardoor er geen auto’s kunnen passeren. Onze rots in De branding de fietsenmaker rijdt ook op de tweede weghelft maar wordt door de motor agent gesommeerd om ook op zijn eigen weghelft te blijven. Op de parkeerplaatsen staan vele buitenlandse toeristen hun ogen uit te kijken en vele staan ook te filmen. Dat kennen ze gewoon niet daar en nu worden wij met zijn allen wereldberoemd in het buitenland zonder er ooit geweest te zijn.

Als we bij het begin van de duinen aankomen waar wij afscheid moeten nemen van elkaar wordt er nog van alles en nog wat besproken. De BHV-ers krijgen de taak om de veiligheid in de gaten te houden en middels de porto te communiceren. Dat wordt even geoefend en voelt voor sommige ietwat onwennig aan, maar al gauw heeft iedereen de bediening volledig onder de knie. Daar gaan ze dan de duinen in ons in hoop achterlatend dat er niets maar dan ook niets naars gaat gebeuren onderweg, want wij kunnen dan geen helpende hand bieden. Met de fietsenmaker om de duinen heen rijden, vol gas maar toch de verkeersregels in acht nemen. Gewoon stoppen voor rood licht en richting aan geven. Wij willen op tijd zijn om ze op te wachten uit de duinen maar wat schetst onze verbazing??? Ze zijn gewoon al helemaal aangekomen door de duinen en staat op ons te wachten. De volgende verrassing die wij daar zien is dat er van bureau Lisse, geregeld met tussenkomst van de vriend van een ploegleider, nog twee motoragenten zijn bijgekomen. We gaan dus verder, niet met verkeersregelaars maar met echte agenten op de motor. Ook echte agenten lusten en hebben Dextro nodig , dus zij krijgen snel een rol Dextro nu kan ons echt niets meer gebeuren. Er sluit ook nog een politie auto aan en de stoet gaat op weg. Dit is een pracht gezicht, motor agenten en een politie auto ons hele peloton de bescherming bieden tegen onverlaten van het overige verkeer. Je ziet gewoon dat de mensen onder de indruk zijn en het wel uit het hoofd laten om de tekens te negeren. Ik word er gewoon emotioneel van, zo trots op alles en iedereen en dat ik onderdeel uit mag maken van deze ontzettend mooie stoet. Wat een discipline ook van iedereen, twee aan twee rijdend, als we een prijs zouden uitreiken voor keurig rijden dan verdiend gewoon iedereen die prijs.

Eindelijk zien we de skeelerbaan waar we vandaag de wedstrijden verrijden. De pylonen staan klaar, linten gespannen en zowaar er kunnen twee wedstrijden tegelijk gereden worden. Knap he van onze vrijwilligers die dat opgebouwd hebben. Je hebt overigens vrijwilligers en vrijwilligers. Sommige zijn al jaren vrijwilliger en anderen rollen er halverwege de week zo maar in zonder dat ze er erg in hebben. Zoals bijvoorbeeld een enthousiaste vrijwilliger die enthousiast helpt met de EHBO tent opzetten, ehh ik bedoel slopen. Hij hoefde maar 1 ding te doen en dat was de poten goed zetten, je raad het al dat lukte zelfs niet. Het enige wat er dan over gezegd was, wees blij dat degene die een stukje schrijft er niet bij was. Maar ja, ik hoef niet overal fysiek bij aanwezig te zijn, ik heb overal mijn voelsprieten, en men praat nu eenmaal graag tegen mij. Maar goed dat de tent is opgezet want er komt een deelnemer die geprikt is door een geel zwarte prikker, beter bekend onder de naam wesp. Hij heeft er echt veel last van en verlaat halverwege de skeelerbaan met zijn ouders, hopen dat hij snel opknapt.

Vandaag is ook de dag dat wij met zijn allen een geweldig goed verzorgde lunch aangeboden krijgen van de sponsor Eicholz. De enige tegenprestatie die geleverd moet worden is dat ze op het podium moeten komen en op de foto met zijn allen. Nou met die tegenprestaties komt het wel goed, wordt met gemak aan voldaan. Hier wordt ook de overbekende en zeer spannende koppelkoers gereden. Koppelkoers, de naam zegt het al, twee aan twee starten, ronde fietsen en de volgende twee aflossen in het vak. Nadat zij de ronde hebben gereden wordt de laatste van de ploeg op pad gestuurd. Dit is onwijs spannend omdat men wil niet onder doen voor de ander en ze gaan onwijs snel. Heb je wel een bij de pylonen gestaan waar ze om heen moeten? Nou het zweet staat je in de …. (vul zelf maar in) zo hard gaan ze. Je houdt je hart vast en ik kijk dan altijd maar naar iets anders. Omdat de ploegen best dicht bij elkaar staan in het klassement hangt er veel van af om een goede race te rijden. En ze doen het allemaal onwijs goed, in een ploeg gaan ze zo hard en is er helaas een valpartij wat kostbare verlies secondes oplevert, bij een andere ploeg was de start veel te vroeg.  Zou toch niet zijn gekomen door de vrijwilligers die voor het eerst vlaggen? Ach er is niets aan te veranderen alleen maar zorgen dat je morgen nog harder dan harder rijdt. Onze voorzitter die de microfoon bediend weet niet wat hem overkomt, dat fanatieke, de snelheid, de verbetenheid, de teleurstellingen, het gejuich!! Hij gaat snel zitten achter de knoppenkast en zingt zachtjes een liedje, gelukkig maar want het was niet om aan te horen.

Ook aan deze onwijs warme zonnige dag komt een einde en we breken de boel weer op, sommige van ons hebben de zon wel overdreven diep op de huid laten inwerken, uitslovers. De auto’s weer bepakt en beladen, en in de gezellige bus nog een aantal kinderen. Wordt elke keer meer, maar ja wat wil je wij zijn niet voor niets de gezellige bus enne wij hebben nog voldoende Dextro. Er ontstaat onderweg een valpartij met heel veel gekletter en gelukkig minder verwondingen. Meisje heeft toch veel pijn waardoor onder het rijden de EHBO-er over de banken klimt om de eerste hulp te verlenen en de tranen te drogen. Toppers zijn het allebei.

Onderweg krijg ik fijntjes te horen dat ik een ploegleidster haar naam verkeerd uitspreek. Er staat wel een e als laatste letter maar die spreek je niet uit. Ik corrigeer je wel, he nu doe jij het weer fout die e hoort er niet bij. Zij mogen overigens altijd met zijn allen bij mij in de gezellige bus, ik word gewoon rond de 40 geschat, nou mijn dag kan niet meer stuk (kon die al niet). Als we bijna bij Kennemerland zijn, gaan we niet rechtsaf over de Planetenlaan, nee we rijden door en gaan langs het Plesmanplein naar de Planetenlaan via de Sportweg naar Kennemerland. Wat staan er veel fans te applaudisseren voor de top prestatie van vandaag, meer dan 63,38 km gereden (meer door de wedstrijden tussendoor) en met een col van de eerste categorie 178 m hoogte verschil. Nou er zijn dagen dat ik veel minder ver rijdt met de auto. Kortom het was me het dagje wel, voor geen goud willen missen. Politie Korps Haarlem en Politie van Korps Lisse nogmaals ontzettend bedankt namens iedereen van de Haarlemse Muggenronde.

We gaan ons allen opmaken voor de dag van morgen waar er weer van alles mogelijk is. Want echt het eindklassement is pas het eindklassement op zaterdag middag! Zet hem op maar bovenal heb en hou plezier, dan hebben en houden wij dat ook.